Новини

неділя, 3 травня 2020 р.

6-А і 6-Б кл.
Українська мова

Завдання на період з 4 травня по 29 травня 2020 р.

Тренувальні вправи

 1.  Знайдіть займенники, визначте їхній розряд. 
Два займенники розберіть як частину мови.
      Мені тринадцятий минало,        
      Я пас ягнята за селом.   
               А сестри! Сестри!
             Горе вам, мої голубки дорогії
                              Поклала мати коло хати
                              Маленьких діточок своїх,
                              Сама заснула коло них
                              Затихло все…
    І золотої, й  дорогої                     
   Мені, щоб знали ви, не жаль  
  Моєї долі молодої.
      
То ви б елегій не творили
 І марне б Бога не хвалили
На наші сльози сміючись.

2.Завдання:
    - Назвіть розряди займенників.
    - До якого розряду належать займенники мій, твій, ваш, наш? Які займенники цього розряду ще не названі?
    - Назвіть означальні займенники.
    - Складіть два речення, у яких займенник хто виступав би питальним і відносним.
    - Складіть два речення, у яких що виступало б то сполучником, то займенником.
    - Випишіть лише займенники: хтозна-де, будь-який, коли-небудь, будь-як, будь-що, абиколи, абихто.

3. Самодиктант.
     Запишіть п’ять- шість речень з пісень, що їх виконують відомі артисти, де були б займенники. Визначте розряд цих займенників.

(Виконані завдання відправити на Viber до 16.00)



Контрольна робота
Диктант
(Перевірка через Viber)




Повторення вивченого з теми, підготовка до контрольної роботи.


Вікторина
   - Назвіть форми займенників, співзвучні з власним іменником, дієсловом , сполучником. (Яким, їм, та)
   - Антонім якого займенника є прикметником? (Свій – чужий)
   - Два числівники, що вживаються в ролі неозначеного та означального займенників
(Один – якийсь, другий – інший)
    - Назвіть займенники-синоніми. (Якийсь – який-небудь, котрийсь, котрий-небудь, будь-який)

     - Назвіть займенники-антоніми. (Усі – ніхто, усе – нічого, такий – інший, цей – той)





Контрольна робота №10 (тестові завдання)
 Займенник

(Пройти онлайн тести до 16.00 год 07.05)

Код доступу 447052
Попросіть учнів використати цей код,
відкривши посилання
join.naurok.ua




Узагальнення теми
Завдання 1

Замініть короткі визначення словами, які починаються займенниками  сам, свій, все, собі, цього, інший.
    - Готовий пожертвувати собою для блага інших. 
    - Який дбає про користь лише для себе. 
    - Витрати підприємства на виготовлення товару. 
    - Який охоплює весь народ
    - Який відбувся цього року
    - Який походить з іншої мови. 


08.05 Розвиток мовлення. 
Есе світоглядного змісту 

(орієнтовні теми: "Кого можна назвати патріотом рідної землі", "У чому полягає життєвий успіх")

Фото есе прислати на Viber до 16.00 год 




12. 05 - 6-Б
13.05 - 6-А

Контрольне аудіювання
 Опрацюйте текст та виконайте тести до нього

Олеся

Це було давно, тоді, коли нашу землю шарпали турки й татари, а гетьмани українські ходили з козацтвом одбиватися од ворогів. Тоді на Волині було невеличке село. Край села стояла хатка. У хатці жив старий дід Данило. Жінка його давно вмерла. Він прийняв до себе двоє сиріт: дівчину Олесю та хлопця-стрибунця Михайлика. Олеся вже була величенька дівчина, років шістнадцяти. Дід був щасливий з дітьми, і діти були щасливі з ним.
Одного разу Олеся з Михайликом лагодились у ліс по ягоди, а дід казав:
— Глядіть, діточки, далі від багновища, а то лихо буде.
У лісі було величезне болото-багновище. Іноді, не знаючи, на­бреде на нього людина та й утопне. Дід і боявся, щоб з дітьми чого не було.
Дівчина й хлопець ішли швидко. Уже верст п'ять відійшли від дому, коли це Михайлик скрикнув:
-   Глянь, Олесю, що це таке?
Олеся глянула. Серед степу їхали люди. Усі були верхи. Гостроверхі шапки маячили здалека. Таких шапок наші не носять. Олеся пізна­ла людей - це були татари.
Татари! Вони приїхали в Україну палити села, убивати або в не­волю забирати людей.
Олеся вхопила Михайлика за плече:
-    Братику, біжи лісом додому, чуєш? Скажи дідусеві, що їдуть татари.
Хлопець не думав довго. Він кинувся у ліс і побіг з усієї сили.
Олеся зосталася сама. Вона постояла ще кілька хвилин, потім вийшла з-за куща й пішла попід лісом зовсім не в той бік, де було її село. Ішла так, мовби не бачила татар. Але татари її побачили. Вони кинулись до неї. Олеся скрикнула й побігла щосили далі. За хвилину татари наздогнали її, щось закричали, загукали. Один високий підійшов до дівчини. Він загомонів по-нашому, але так погано, що Олеся ледве розібрала, що він каже:
-    Хороша дівчина! Хороша дівчина! Ми тобі нічого не зробимо, тільки ти нам скажи, де тут є село?
Олеся каже:
-   За лісом. Оцей ліс перейти - то й село по той бік.
А татари їй:
-   То ти нас проведи тим лісом, а то ми дороги не знаємо.
Олеся каже:
-   Проведу.
Олеся повела. Але вона йшла зовсім не в той бік, куди Михайлик побіг. Вона ще трохи обійшла ліс, тоді знайшла стежку, що бігла зі степу, і пішла нею. Ліс зробився страшенно густий. Але ж Олеся добре його знала. Вона так часто ходила сюди по гриби, по ягоди. Вона знала, де болото. Олеся повела татар туди. За деревами болота не було видно. Навкруг було темно й пуща така, що тільки той, хто добре знав ліс, міг відціля вийти, не загрузши в болоті. Високий татарин скрикнув:
-   Ну, що ж ти стала? Веди!
Дівчина глянула ворогам у вічі й тихо промовила:
-      Я вас, вороги, завела в цей ліс, і ви не вийдете відсіль.
Тієї ж миті ніж блиснув у татарській руці й ударив дівчину в гру­ди. Як билина підрізана, упала вона додолу.
А Михайлик тим часом добіг додому. Він розповів, що татар хтойзна скільки. Люди покидали все й повтікали в ліс. Дід Данило думав, що він там і Олесю знайде. Михайлик привів їх до того місця, де він покинув Олесю. Тут знайшли татарські сліди. По тих слідах пройшли в лісову пущу. Довго йшли, аж доки побачили татарських коней, що позагрузали в болоті. Татар не було. Мабуть, вони позлазили з коней та й потопли в багнюці.
 Дід Данило побачив Олесю. Вона лежала мертва. На шиї в неї був татарський аркан. Тоді зрозумів дід Данило й усі люди, що вона своєю смертю врятувала рідне село. (554 слова)


Виконайте тести:
Код доступу 996824
Використайте цей код,
відкривши посилання
https://naurok.ua/student/tests


Повторення в кінці року


Лексикологія


Фразеологія


Словотвір і орфографія


Морфологія й орфографія. Іменник. Прикметник



Морфологія й орфографія. Числівник. Займенник





Узагальнення вивченого протягом року



Згідно з новою редакцією правопису тепер пишемо окремо: пів години (а не «півгодини»), пів Києва (а не «пів-Києва»), пів яблука (а не «пів’яблука»).
Не плутаймо! 
🔹 Пів з іменником у Р. в. пишемо ОКРЕМО: пів аркуша, пів відра, пів міста, пів Європи.
🔹 Пів з іменником у Н. в. пишемо РАЗОМ: піваркуш, південь, півкуля, півколо, півострів.
Як перевірити? Якщо пів НЕ можна замінити іменником «половина», то пишемо його РАЗОМ, а в інших випадках — ОКРЕМО: піваркуш (але пів аркуша), південь (але пів дня), півкуля (але пів кулі), півколо (але пів кола), півострів (але пів острова).


*****
Индик? Инший? Иноді? 😱
Ні. Укладачі нової редакції правопису так далеко не зайшли. Однак вони все ж частково легалізували вживання літери И на початку слова.
Тепер И пишемо на початку окремих слів:
▪️ Вигук «ич!»;
▪️ Частка «ич який!»;
▪️ Дієслово «икати» (вимовляти И замість І) та іменник «икання»;
▪️ Загальні та власні назви, що походять з тюркських та інших мов, відповідно до їх вимови в цих мовах: ийбен, ир, Ич-оба, Кім Чен Ин.
Деякі слова мають варіанти написання:
▪️ ірій і ирій, ірод і ирод (дуже жорстока людина).




                                                                                  *****
🌏 Слова з частиною ЕКО пишемо разом: екоблогер, екопродукти, екотуризм, екокультура, екозвичка, екоторбинка, екокрамниця, екоактивістка тощо.





                                                                                  *****
🔥 Без зайвого Й
Раніше ми писали конвеЄр, параноЯ, але: фоЙЄ, МаЙЯ. Укладачі нової редакції правопису прибрали цю неоднозначність. Тож тепер пишемо без Й: фоє, єті, Мая, Гоя, Хаям, Соєр, Феєрбах, Гаваї, Гаїті тощо.



Тест-самоперевірка:




Немає коментарів:

Дописати коментар